Služby v oblasti výpočtovej techniky

Autor: Ľubomír Majerský | 11.5.2011 o 9:13 | (upravené 15.5.2014 o 9:16) Karma článku: 2,34 | Prečítané:  718x

Výpočtovú techniku možno zaradiť do oblasti spotrebnej elektroniky, ale je potrebné si uvedomiť, že to nefunguje tak jednoducho, ako napríklad televízor, DVD prehrávač, mikrovlnka atď., pretože hardvér počítača je závislý na softvéri a opačne. A čo je ešte nutné povedať, na softvéri, na ktorý má dosah priamo užívateľ. Mnoho ľudí, ak sa niečo stane s počítačom/s notebookom, dáva vždy za vinu tomu počítaču, poprípade firme, u ktorej si predmetnú techniku kúpili. Pritom 90 až 95% problémov je spôsobených na softvérovej báze, teda medzi klávesnicou a stoličkou.

Text napísaný nižšie je zovšeobecnený, nechytajte ma za slovo. Každý prípad má svoje špecifiká. Ide mi hlavne o princíp.

Technika v tejto oblasti rýchlo napreduje, sú ďaleko väčšie možnosti, než tomu bolo kedysi, keď vládol DOS, NC, T602, keď nebolo grafické a multimediálne rozhranie (ale len textové),  keď boli v počítači (z jeho vonkajšej strany) 2 sériové a 1 paralelný port, samozrejme, okrem vstupu pre klávesnicu a monitor a keď na zálohy dôležitých dokumentov stačilo mať zo dve, tri diskety.

Mnohí z Vás majú počítač/notebook, ktorý má v sebe integrované všetko, VGA, zvuk, USB, BT, FireWire, NET, WiFi, HDMI, DVI, čítačku kariet, webkamera, mikrofón... atď. Zvlášť noteboky sú takouto výbavou prešpikované, notebooky, ktoré sa dajú kúpiť pomaly "v potravinách" (rozumej za tým reťazce, aj Mou..fiel...)

Kedysi dodávali výrobcovia k notebookom inštalačné médiá. Bola to samozrejmosť a bral som to ako veľké pozitívum, pretože ak nastal problém (problém z intervalu 90-95%), softvér (operačný systém, aplikácie) ste zrušili a nainštalovali nanovo. A dnes? Je to úplne inak. Dnes by ste inštalačné médiá márne hľadali. Výrobcovia zdroj inštalácie "vsunuli" na špeciálnu oblasť disku. Nechcem písať o pohnútkach výrobcov, čo ich k tomu viedlo, ale o tom, že zákazník, ktorý si kúpi notebook "v potravinách", ide v podstate do rizika. Nie je totiž povinosťou predajcu upozorniť, aby si previedol zálohy softvérového vybavenia. A tak sa veľmi často stáva, že si zákazník nevytvorí záložné média (ihneď po doinštalovaní softvérového prostredia) a ešte si aj "odpáli" tú špeciálnu oblasť disku, na ktorom sa nachádza zdroj inštalácie. Samozrejme, zákazník to vníma ako štart na reklamáciu. Lenže je to trochu inak. Berme v úvahu to, že sa nepokazil hardvér. Zákazník príde teda reklamovať notebook, pretože mu nefunguje. Po zdĺhavých vysvetľovaniach, zo strany predajcu, nakoniec pochopí, že hardvér je v poriadku, a že on je ten, čo si to spôsobil, a že musí za SLUŽBY platiť, za služby, ktoré súvisia s obnovou softvérového vybavenia. A to už ani nespomínam, že 99,9% ľudí si neprevádza zálohy svojich vlastných elektronických dokumentov, v dobe, keď je každý notebook vybavený DVD-RW napaľovačkou, v dobe, keď USB kľúče sú našou súčasťou a každý z nás ich ma pomaly za hrsť. Načo? Ja tvrdím na to, aby ma neporazilo. Keď si človek uvedomí, koľko toho naťuká do klávesnice za týždeň, za mesiac, a koľko sa nabehá kurzor myši za ten týždeň, mesiac, nuž poviem Vám, že je to pár desiatok hodín, dní, týždňov...

Je potrebné si uvedomiť aj ďalší a nemenej dôležitý fakt, že keď si kúpite notebook "v potravinách", nikto Vám nepovie čo a ako. Nie je to jeho povinnosťou. V dokumentácii, ak si ju vôbec niekto so zákazníkov prečíta, sú informácie týkajúce sa notebooku ako takého, nenájdete tam však návod k softvérovému vybaveniu resp. návod k jeho ovládaniu, návod k jeho doinštalovaniu, návod k optimalizácii. Jednoducho "v potravinách" sa snažia len predávať. Existujú aj seriózni predajcovia, ktorí zákazníkovi podajú podrobné informácie a dajú mu na výber, buď si doinštaláciu "zbúcha" sám, alebo si to nechá urobiť odborne u predajcu, za úplatu. Aby bol notebook dobre zinštalovaný, zaktualizovaný, zoptimalizovaný a po týchto úkonoch aj odzálohovaný, s vytvorením záložných médií, je potrebných rádovo 8/12/14 hodín. Nechytajte ma však za slovo, neupriamujte sa len na tie hodiny, pretože to závisí od možných kombinácií, ktorých je strašne veľa. Notebook je možné "zbúchať" aj za jednu hodinku, a to tak, že doklikáte predinštalovaný OS a môžete na ňom pracovať, ale...

Závisí to od viacerých faktorov, od výkonnosti notebooku, od toho, čo tam chce mať zákazník nainštalované/odinštalované (výrobcovia totiž do predinštalácií tlačia aj mnoho nepotrebného softvéru). Veľa ľudí si túto službu, aj po vlastných negatívnych skúsenostiach, nechá zrealizovať, hoci je na prvý pohľad drahšia. Keď si však človek zráta ten počet hodín a svojim spôsobom duševnú náročnosť (lebo to nikdy neprebieha hladko), tak to nie je až také drahé. Ale je ešte mnoho takých, ktorí abstraktno, prosto duševnú prácu, nevedia oceniť a berú to ako samozrejmosť, hovoriac: "však ty tam len klikáš a ťukáš", ale keď zákazník drží notebook v ruke, tak to je niečo iné, to je hmatateľné...

Počítačová gramotnosť úmerne klesá s rozšírujúcimi sa vymoženosťami hardvéru a softvéru. Za dôb DOS, NC, T602, to ľudia vcelku chápali, ale dnes vnímajú prostredie počítača LEN ako PRACOVNÚ PLOCHU - tam majú proste všetko... O tom napíšem nabudúce.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.

SVET

Rakúskym prezidentom bude holandský šľachtic z Ruska

Tiahnuce sa voľby vyhral Alexander Van der Bellen.


Už ste čítali?